Mikä on haitallista, korvaavaa toimintaa?


Olen viime aikoina miettinyt paljon riskejä muodostaa uusia haitallisia tapoja, liiallisuuksiin menemistä ja riippuvuuden siirtymistä riippuvuudesta toiseen. Olen pyrkinyt tarkastelemaan kriittisesti kaikkia uusia toimintatapojani, jotka ovat auttaneet minua olemaan pelaamatta. Enhän ole vain siirtämässä riippuvuuttani aiheesta toiseen? Olenhan aidosti toipumisen polulla?

Tiedostan kyllä, että käytän myös keinoja ja sellaista korvaavaa toimintaa, jotka ovat riskialttiita, jos en ole valppaana. Olen huomannut, että syömiseni on lisääntynyt pelaamisen lopettamisen jälkeen. Tämän kanssa tulee olla tarkkana. En saa antaa itseni lipsua kohti epätervettä ruokasuhdetta. En saa alkaa väistellä tunteidenkäsittelyä tunnesyömisellä.

Toinen vaarallinen toimintatapa on ostelu. En saa alkaa viettää aikaa verkkokaupoissa ja siirtää epätervettä rahasuhdettani pelaamisesta shoppailuun. Onneksi olen aika pihi. Olen tänä vuonna ostanut itselleni ainoastaan 16e kauneudenhoitotarvikkeita, 8e sukkia ja lapselle 14e vaatteita. Silti minun tulee tietoisesti tarkkailla tätä toimintaa.

Kolmas vaara on hamstraus muutoin kuin osteluna. Olen lapsesta asti tuntenut turvaa tavarapaljoudesta, ahtaudesta. Asioiden säilyttäminen siksi, että niitä joskus tulevaisuudessa saattaa tarvita, on aina ollut vahva ajatus päässäni. Tämän kanssa minun pitää olla erityisen tarkkana. En saa lipsua siihen, etten karsi tavaroita, hankkiudu rikkinäisistä tavaroista eroon, osta uusia tilalle, ennenkuin se on välttämätöntä.

Viimeiseksi minun tulee olla valpas, ettei omaan toipumisprosessiini ja tähän kirjoittamiseen ja tunteidenkäsittelyyni muodostu pakonomaisuutta. Olen erittäin säännönmukaisesti kirjoittanut mietteitäni oman prosessini tueksi. Tämä on toipumispäiväkirjani, jonka avulla jäsentelen tunteitani. Tämä tukee pelaamattomuuttani, mutta tämä ei saa korvata sitä pakkomielteenä. Tällä saa ainoastaan olla välinearvoa ja en saa antaa tälle liikaa tilaa päivissäni. Kirjoitan jos kirjoitan muutaman minuutin, jos ei ole aikaa, ei haittaa. Liikaa aikaa en tällä saa antaa.

Kohtuus kaikessa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaunan kahleet

Sisäinen tarkastelu

Palkkapäivä, vaaran päivä