Sisäinen korjaaja ei kannusta, vaan masentaa


Minulla on ollut jo kauan aikaa paljon henkistä kuormitusta ja pitkittynyttä stressiä. Minulla on vahva tarve palautumiseen, mutta vaikeuksia saada kehoa pois ylivirittyneestä tilasta. Etsiessäni tietoa eri rentoutumis- ja stressinpurkumenetelmistä löysin muun muassa mind body bridging -harjoitukset Mieli ry:n sivuilta. 

Mikäli ymmärrän oikein harjoitteiden kuvailuja, niin harjoituksissa pysähdytään tarkastelemaan omia ajatuksia sekä oman kehon reaktioita ja aistimuksia. Mikäli päässä pyörii paineita ylläpitäviä ja toimintaan ruoskivia ajatuksia, tuntuu se jännityksenä kropassa. Tällöin puhuu korjaaja, joka masentaen ruoskii eteenpäin, väittäen, että olet rikki. Tällöin tulee pyrkiä kuuntelemaan kehoa, keskittyä hengitykseen ja muistaa, ettei sisäinen korjaaja ole oikeassa. Se pyrkii korjaamaan voimatonta minää, mutta voimaton minä on vain harha. Oikea minä ei tarvitse sisäistä piiskaajaa, oikea minä ei ole voimaton. 

Kuinka hallita stressiä ja sisäisiä ääniään, jotka kuiskivat liiallisia vaatimuksiaan? Mieli ry:n sivuilla on harjoitteita ja lisätietoja, joita ainakin minä tarvitsen arkeeni.

Lähde: https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/mind-body-bridging-harjoitukset/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaunan kahleet

Palkkapäivä, vaaran päivä

Palkkapäivä takana, hyvä niin