Miten vältän masennuksen?


Alkuvuosi on sujunut erinomaisesti siinä mielessä, etten ole retkahtanut ja kohta tammikuu on ollut kokonaan "terve/puhdas" kuukausi riippuvuuksien suhteen. Ainoa asia, joka minua tällä hetkellä pelottaa, on masennuksen paluu arkeeni. Olen tuntenut itseni monena päivänä uupuneeksi ja en ole varma, onko kyse normaalista muutoksesta mielialassa ja vireydessä vai masennusoireista. Joka tapauksessa haluan ennaltaehkäistä masennusta, mutta miten?

Terveyskirjaston artikkelin mukaan masennuksen itsehoidossa tärkeää on sosiaalisen eristäytymisen ja passivoitumisen välttäminen. Tähän liittyen on hyvä pitää kiinni ihmiskontakteista, päivärutiineista, liikunnasta ja harrastuksista oman voinnin mahdollistamissa rajoissa. Säännöllinen liikunta nostaa mielialaa ja parantaa vointia. Päihteitä kannattaa välttää, koska ne altistavat masennukselle ja hidastavat toipumista. On myös hyvä muistaa, että pessimistiset uskomukset itsestä ovat opittuja ja niitä voi muuttaa ja kyseenalaistaa esim. terapian avulla. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00389

Näistä terveyskirjaston teemoista itselläni on petrattavaa liittyen liikuntaan, harrastuksiin ja pessimismiin liittyen. En ole liikunnallinen ja on vaikea keksiä liikuntamuotoa, josta innostuisin.

Olen tyytyväinen, etten käytä päihteitä lähes ollenkaan, juon keskimäärin  1-2 annosta alkoholia 2-3 kertaa vuodessa. Minulla on säännölliset toistuvat arkirutiinit, enkä ole yksinäinen. Eli monet asiat ovat hyvin. 

Onneksi olen ottanut itsemyötätuntoharjoitteet käyttööni. Jotain mielekästä, mielihyvää tuottavaa tekemistä olisi silti hyvä ruveta pikkuhiljaa lisäämään arkeen, onnistumisen kokemuksia, sosiaalista kontaktia unohtamatta. Olisiko se tanssikurssi, zumbaa, pilatesta vai piirtämistä ja runoja? Sitä minun pitää nyt miettiä...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaunan kahleet

Sisäinen tarkastelu

Palkkapäivä, vaaran päivä